Obowiązki komunikacyjne beneficjentów

Lokalna Grupa Działania „Rozwój Ziemi Lubaczowskiej” informuje wszystkich potencjalnych wnioskodawców o konieczności przestrzegania obowiązków komunikacyjnych wynikających z art. 50 ust. 1 rozporządzenia UE 2021/1060 oraz zasad komunikacji, zgodnie z informacjami przekazanymi LGD przez Instytucję Zarządzającą oraz księgą wizualizacji w zakresie PS WPR.

Elementem realizacji projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich są działania informacyjne i promocyjne.

Obowiązkiem beneficjenta, który prowadzi projekt z Funduszy Europejskich jest informowanie opinii publicznej, uczestników i odbiorców ostatecznych projektu o uzyskanym dofinansowaniu.

Niewypełnienie niektórych obowiązków może skutkować pomniejszeniem dofinansowania, na co wskazują zapisy w umowie o dofinansowanie projektu.

Beneficjent podczas realizacji projektu bierze udział w komunikacji Funduszy Europejskich w Polsce. Istotnym jest to, aby działania komunikacyjne realizować dobrze i efektywnie, bo składają się one na postrzeganie Funduszy Europejskich, a tym samym Unii Europejskiej.

Beneficjent wypełnia obowiązki komunikacyjne od momentu uzyskania dofinansowania, tj. podpisania umowy o dofinansowanie, do końca realizacji projektu lub do końca okresu trwałości projektu, który został określony w umowie.

Obowiązki beneficjentów
Beneficjenci podają informację o wsparciu operacji z Funduszy Europejskich poprzez:
a) zamieszczenie na oficjalnej stronie internetowej beneficjenta, jeżeli taka strona istnieje, lub na jego stronach mediów społecznościowych, krótkiego – stosownie do poziomu wsparcia – opisu operacji, w tym jej celów i rezultatów, z podkreśleniem faktu otrzymania wsparcia finansowego z Unii;
b) zamieszczanie w widoczny sposób informacji z podkreśleniem faktu otrzymania wsparcia z Unii w dokumentach i materiałach związanych z komunikacją dotyczących wdrażania operacji, przeznaczonych dla opinii publicznej lub uczestników;
c) umieszczenie trwałych tablic informacyjnych lub tablic pamiątkowych w sposób wyraźnie widoczny dla społeczeństwa, które przedstawiają symbol Unii zgodnie z określonymi parametrami technicznymi, niezwłocznie po rozpoczęciu fizycznej realizacji operacji obejmujących inwestycje rzeczowe lub zainstalowanie zakupionego sprzętu, w odniesieniu do:
– wspieranych z EFROOW, których łączny koszt przekracza 500 000 EUR;
– wspieranych z EFS+, których łączny kosz przekracza 100 000 EUR.
d) w przypadku operacji niewchodzących w zakres lit. c) – umieszczenie w miejscu dobrze widocznym dla ogółu co najmniej jednego plakatu o wymiarze minimum A3 lub podobnej wielkości elektronicznego wyświetlacza, na których znajdą się informacje o operacji z podkreśleniem faktu otrzymania wsparcia z Funduszy Unijnych; w przypadku gdy beneficjent jest osobą fizyczną, zapewnia on w miarę możliwości dostępność stosownych informacji, z podkreśleniem faktu otrzymania wsparcia z Funduszy, w miejscu widocznym dla ogółu lub za pośrednictwem elektronicznego wyświetlacza.

1. PLAN STATEGICZNY DLA WSPÓLNEJ POLITYKI ROLNEJ (PS WPR 2023-2027) – BENEFICJENCI EFRROW

Beneficjenci interwencji finansowych z EFRROW potwierdzają otrzymanie wsparcia z PS WPR 2023-2027 poprzez odpowiednie oznaczanie miejsca realizacji: tablice, plakaty, informacje w Internecie.

Księga Wizualizacji logo PS WPR 2023-2027 jest opracowaniem zbierającym wszystkie obowiązki beneficjentów wraz z graficznymi przykładami.

W linku poniżej zawarte są dokładne wytyczne dotyczące poszczególnych działań komunikacyjnych oraz promocyjnych.

Księga wizualizacji:  https://www.gov.pl/web/rolnictwo/ksiega-wizualizacji

2. FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA PODKARPACIE 2021-2027 BENEFICJENCI/ GRANTOBIORCY EFS+

Beneficjenci interwencji finansowych z EFS+ muszą oznaczać działania informacyjne i promocyjne oraz dokumenty związane z realizacją projektu, które podają do wiadomości publicznej lub przeznaczają dla uczestników projektów.

Wyjątek dotyczy dokumentów, w których ze względu na ich specyfikę nie można zmieniać i ingerować w ich wzory, np. z powodu obowiązującego prawa (dokumenty księgowe, certyfikaty etc.).

W linku poniżej zawarte są dokładne wytyczne dotyczące poszczególnych działań komunikacyjnych oraz promocyjnych.

Zasady promocji i oznakowania projektów:  https://funduszeue.podkarpackie.pl/zasady-promocji-i-oznakowania-projektow